Урок-екскурсія
на тему
«Спостереження за природою восени»
Вчитель 2 класу Зихор Л.І.
Мета. Поглибити знання про ознаки осені; розвивати спостережливість і кмітливість; вміння спостерігати, аналізувати і робити висновки, доводити свою думку; формувати потребу в пізнанні природи, виховувати любов до природи.
Обладнання: термометр вуличний, папка, робочий зошит, олівець.
Вчитель проводить екскурсію у парку, заздалегідь визначає, які об'єкти природи зможуть побачити учні.
Хід уроку
І. Підготовка учнів до екскурсії.
— Сьогодні ми підемо на екскурсію до парку, поспостерігаємо за змінами, які відбулися в природі восени.
— Але перш, ніж підемо, повторимо правила поведінки на екскурсії.
По дорозі до місця зупинки йти в колоні по двоє.
Не відволікатися по дорозі на сторонні об'єкти, не відставати від товаришів.
У колоні не галасувати, слідкувати за вчителем, який йде попереду.
На зупинках уважно слухати вчителя.
Ходити у визначених учителем місцях.
Не ламати гілки дерев, кущів.
Не виривати з корінням рослини.
Не рвати квітів.
Не збирати грибів, не рвати і не їсти плодів рослин.
Не зачіпати мурашиних куп.
Не зачіпати пташиних гнізд.
Не лякати тварин, яких зустрінете.
II. Проведення екскурсії.
Перша зупинка.
Помилуйтеся природою. Прислухайтеся? Що чуєте? Якими ароматами наповнений осінній парк?
ОСІНЬ
Осінь, ліс зашелестів,
Опадає листя.
Ліс накинув кожушок
Золотистий.
Відлітають вже птахи,
І пісень не чути
Забуваються стежки
В ліс забутий.
М. Трохим
— Яка зараз пора року?
— Після якої пори року приходить осінь?
— Які осінні місяці ви знаєте? Який зараз місяць осені?
— Поспостерігайте за Сонцем: високо чи низько воно стоїть над горизонтом? чи так само гріє, як влітку? тепліше чи холодніше стало надворі порівняно з літом?
— Придумайте лагідні слова про сонце. (Ясне, ніжне, добре, щедре.) Чи підходять ці слова для осіннього Сонця. Чому? Якими б словами ви охарактеризували його?
— Виміряємо температуру повітря. Пригадайте, як треба це робити. Запишіть температуру повітря у зошит. Порівняйте з температурою, яку вимірювали на минулому тижні. Чи змінилась вона? Стало тепліше чи холодніше?
— Вдихніть повітря на повні груди. Погляньте навколо. Яке повітря: сухе чи вологе, прозоре чи задимлене, чисте чи забруднене? Позначте результати спостережень у зошиті.
— Поспостерігайте за небом: визначте, якого кольору небо; чи є на ньому хмари?
— Поспостерігайте за хмарами: куди дівається Сонце у хмарний день? чи часто воно виглядає з-за хмар? якого кольору хмари? що нагадують вони за своїми обрисами? рухаються, чи стоять на місці хмари?
— Позначте, який стан неба (ясно, похмуро чи хмарно), у робочому зошиті.
— Чи є вітер? Який вітер — теплий, лагідний чи холодний, злий? Сильний, помірний вітер чи слабкий? Якби ви його назвали: вітерець, вітер чи вітрюган (вітрище)? Результати спостережень позначте у зошиті.
— Чи часто Йшли опади протягом останніх днів? Які опади ви спостерігали? Яким був дощ — холодним чи теплим, короткотривалим чи затяжним? Чи бували вранці тумани? Яким були туманні ранки: холодні чи теплі? Результати спостережень позначте у зошиті.
— Пригадайте, куди дівається вода з калюж? Чи висихають калюжі після дощу? Чому? Результати спостережень позначте у зошиті.
— Чи змінилась тривалість дня і ночі восени порівняно з літом? Якими стали дні, ночі? Чому відбулися ці зміни? Результати спостережень позначте у зошиті.
— Отже, які осінні явища ми спостерігали у неживій природі? (Сонце над горизонтом стоїть нижче, ніж тітку. Воно світить не так яскраво, як влітку, менше прогріває землю. З кожним днем стає холодніше, ранком бувають тумани, приморозки. Дні стають коротшими, а ночі довшими. Небо часто вкривається сірими хмарами, йдуть затяжні дощі.)
— Пограємо у гру «Сонце і дощ».
Учні стають у коло І беруться за руки. Ведучий каже: «Сонце» і всі бігають, коли каже: «Дощ», школярі знов стають у коло. Хто останній став у коло, той ведучий.
Друга зупинка.
— Погляньте на рослини. Який колір листя переважає на деревах, кущах? Запишіть результати спостереження у зошит.
— Знайдіть листки зеленого, золотистого і багряного кольорів. Розгляньте їх. Назвіть рослини, яким вони належать. Помилуйтеся їх красою. Складіть букет з осінніх листків.
— Придумайте ласкаві слова для осені. (Чарівниця, золотиста, багата, щедра.)
— Поміркуйте, чому осінь називають чарівницею. Послухайте вірш «Падає листя» М. Івенсєн, перекл. з рос. В. Гужви.
Падає, падає листя,
Листя в саду мерехтить,
Жовте, яскраво-вогнисте
Тихо за вітром летить...
— Прислухайтесь! Чи чуєте, як шумлять дерева, як падає листя з дерев?
— Назвіть дерева і кущі, з яких опадає листя. Результати спостережень запишіть у зошиті.
— Поспостерігайте, як окремі листки відриваються від гілок і падають на землю. З яких рослин листя вже опало? Як ви думаєте, листок, який опав, — мертвий чи живий? Чому опадає листя?
— Побігайте по опалому листю, послухайте, як воно шурхотить.
— Поміркуйте, чому осінь називають багатою, щедрою.
— Погляньте навколо. Чи є на деревах і кущах плоди? Назвіть кущі та дерева, на яких дозріли плоди. Результати спостережень позначте у зошиті.
Конкурс «Найкраща посмішка в осінньому віночку»
Робота в групах.
— Знайдіть плоди дерев і кущів, які впали на землю. Розгляньте їх. Як поширюються насіння і плоди цих дерев і кущів: вітром, тваринами чи самими рослинами? Поясніть, чому ви так вважаєте.
— Зверніть увагу на трав'янисті рослини. Якого кольору трава? Як змінилися трав'янисті рослини порівняно з літом? Чи бачите ви квітучі рослини? Результати спостережень запишіть у зошит.
— Погляньте навколо. Чи бачите ви хвойні дерева? Назвіть їх. Чи змінилися хвойні дерева порівняно з літом? Результати спостережень запишіть у зошит.
— Пограємо у гру «Чий листок, чий плід».
Вчитель показує листок або плід дерева чи куща. Учні біжать до рослини. Виграв той, хто перший прибіг до дерева чи куща.
— Прислухайтесь! Чи чути комах, спів птахів?
— Постійте тихенько під деревом або кущем. Погляньте навколо. Чи бачите комах, птахів, звірів? Як поводяться тварини?
— Отже, які осінні явища спостерігали в живій природі? (Восени відбуваються зміни у живій природі. На деревах і кущах дозріли плоди, жовтіє і опадає листя. Трав'янисті рослини жовтіють і в'януть, засихають. Ще цвітуть деякі рослини. Одні комахи гинуть, інші — ховаються у затишні місця. Перелітні птахи збираються у зграї і відлітають у теплі країни, осілі перебираються поближче до осель людей. Звірі готуються до зими.)
— Пограємо у гру «Хто найбільше загадок про осінь знає?»
* * *
Невидимка ходить в гаї,
всі дерева роздягає. (Осінь)
* * *
У садах, лісах блукає,
в жовті шати одягає,
золотисту стелить постіль —
жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
* * *
Прийшла дівчина до хати,
узялась хазяйнувати:
вправно скриню відімкнула,
в жовту свитку ліс вдягнула. (Осінь)
* * *
Жовте листячко летить,
під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає.
Коли це все буває? (Восени)
* * *
Виснуть хмари низько:низько,
опустили пасма-коси.
Всюди мокро, всюди слизько —
ходить нашим краєм ... (осінь).
* * *
Огляда суворо скоса
степ, ліс, села і міста;
розпустила сиві коси,
а їх буря запліта. (Осінь)
* * *
Прохолодно. Жовкне листя.
Горобина у намисті.
Птах у вирій відлітає.
В яку пору це буває? (Восени)
* * *
Дрібненький дощик сумно плаче
і листячко жовтогаряче
з дерев поволі опадає.
Яка пора це наступає? (Осінь)
* * *
Голі поля, мокне земля.
Дощ поливає, пташки відлітають.
Хто скаже,хто знає,
коли це буває? (Восени)
* * *
Гостя наступна прийшла —
фарби з собою несла.
В неї роботи чимало —
золотом ліс фарбувала,
сонечко вниз опустила,
і павутинки пустила. (Осінь)
** *
Сонечко не хоче землю зігрівати.
Листячко пожовкло, стало опадати.
Часто дощик ллється, птахи відлітають,
на городі та у полі врожаї збирають.
Відгадайте, діти, коли це буває? (Восени)
* * *
Там доорює, там сіє,
трусить яблука в садах.
І малює, як уміє,
на листочках і листках.
— Ну й завзята ж у роботі!
— Так за те вся в позолоті. (Осінь)
III. Підсумки екскурсії.
— Які зміни відбулися в природі восени?
— Що вам сподобалося на екскурсії?
IV. Домашнє завдання.
— Розкажіть батькам, що ви бачили на екскурсії. Складіть разом з ними казку про осінь. Намалюйте ілюстрації до неї.