Ми навчаємося в Жадівській ЗОШ І-ІІІ ступенів. У цьому році наша ініціативна група «Зелений патруль» вирішила взяти участь у обласному етапі Всеукраїнського науково-освітнього проекту «Оптимізація озеленення території навчальних закладів».
Насамперед склали план роботи, розподілили доручення між членами групи.
Розпочали роботу з інвентаризації зелених насаджень навколо школи. Учні розділились на дві групи й розподілили обов’язки. Хлопці обміряли стовбури дерев спеціальним штангенциркулем. Висоту рослин вимірювали за допомогою залізної трубки довжиною 2,5 метри. Дівчата занотовували назву рослини і наносили її на план. Якщо виникали труднощі з назвою, ми зверталися за допомогою до вчителів.
Наступним етапом було опрацювання відповідної літератури й класифікація рослин. Коли виникло питання, хто привіз рослини і звідки, з’явилася потреба розпитати у вчительки біології, яка працювала в ті роки. Це Лазарева (Сенько) Ольга Євтіхіївна. Вона розповіла нам багато цікавого. Нова школа побудувалася в 1974 році. Наступного року була організована поїздка до Державного дендрологічного парку «Тростянець», де директором працював наш земляк Мисник Г. П. Отам і закупили різноманітні рослини. Були привезені туї колоновидні й шароподібні, ялини голубі, жовті берези, клен сріблястий та оксамитовий, липа, черемха, горобина, форзиція, скумпія, білий дерен, зморшкувата шипшина, ялівець, самшит, бузок, жасмин, жимолость, азалія, 35 кущів троянд тощо. Були завезені й кімнатні рослини. У кабінеті біології налічувалось 56 видів квітів. П’ять фінікових пальм виростили учні з привезеного насіння. Каштани також вирощували з насіння, привезеного з дендропарку. Майже всі саджанці прийнялись і ростуть до цього часу. Щоб виростити справжній дендропарк, була проведена копітка робота. За кожним класом закріплювалась територія, де учні доглядали й оберігали рослини. У 1975 –1976 роках садили сад. За саджанцями їздив учитель трудового навчання Шевкопляс Володимир Лукич до Менського розсадника. Ми визначили, що рослини біля школи посаджені зі знанням ландшафтної справи. Адже є в нас і алеї різних дерев, і бордюри. Деякі рослини виконують роль живих огороджень, а є й групові чи поодинокі насадження. Біля школи є плодовий сад (складається з двох частин, які розділяються тротуаром), де ростуть яблуні різних сортів і два кущі смородини. До пізньої осені учні мають змогу ласувати смачними й корисними яблуками.
З іншого боку школи розміщений дендропарк, який чарує своєю красою й різноманіттям. Він налічує більше двадцяти видів із загальною кількістю 196 рослин. До школи можна потрапити ідучи алеєю каштанів і кленів. Особливе захоплення викликають алеї туй. Їх біля школи чимало. Тому створюється затінок у спекотну днину. Живописний куточок створюють голубі ялинки. Вони прекрасні в будь-яку пору року. Радує око низькорослий ялівець козацький, що виглядає казково, та ще й корисний.
Нам у спадок дісталось величезне багатство. Але деяких рідкісних видів для нашої місцевості, на жаль, ми не дорахувались. Тому завдання полягає в тому, щоб зберегти й відновити колекцію рослин. З такою метою ми склали перспективний план проекту «Оптимізація озеленення території навчальних закладів»:
1. Зберегти рослини, які є біля школи
2. Закласти розсадник рослин (каштанів, дубів)
3. Спробувати виростити туї й посадити їх біля малого стадіону у вигляді живої огорожі
4. Виростити декоративні кущі жасмину, шипшини зморшкуватої, гортензії й посадити їх біля приватних городів у вигляді живої огорожі
5. Виростити кущі троянд з гілочок для нових клумб
6. Оформити одну велику й дві малі круглі клумби
Схематичний малюнок
|